Schiphol Topman Quo Vadis…?

Jos NijhuisDe vertrekkende topmsn van Schiphol Jos Nijhuis (foto Schiphol)
Facebooktwitterlinkedinmail

Het is weer zover. Opnieuw chaos op Schiphol. Nog steeds chaos op onze nationale luchthaven, kun je beter zeggen. Het tekort aan medewerkers van de Koninklijke Marechaussee zorgt er nu bijvoorbeeld zelfs voor dat de passagiers hun vliegtuig missen. En dat na al jarenlang terechte klachten over onderbezette marechaussee-balies waarvoor weliswaar oplossingen worden beloofd maar keer op keer niet worden nagekomen.
De Koninklijke Marechaussee bewaakt op Schiphol uiteindelijk één van de buitengrenzen van de Europese Unie, een afgesproken verplichting die dus ook niet of onvoldoende serieus wordt genomen.
Onze marechaussees hebben te lijden onder de bezuinigingen op Defensie, steeds meer missies over onze grenzen en bovendien met minder personeel de noodzakelijke inzet voor de anti-terreurbestrijding op diverse plaatsen in ons land.
Het aantal passagiers op Schiphol groeit de laatste jaren explosief en daarmee ook de inkomsten en de winst. De service daalt in een minstens even rap tempo. En president directeur Jos Nijhuis incasseert wegens zijn gewaardeerde “prestaties” een jaarinkomen van ruim 900.000 euro, bijna een miljoen, voor de almaar stijgende inkomsten voor de schatkist van de rijksoverheid, de grootste en sturende aandeelhouder van Schiphol Group.
Hoe de passagier erover denkt, telt kennelijk minder of helemaal niet, wellicht tot de wal het schip keert. Het is als met zoveel zaken in ons land, het draait om de euro’s, niet om de mensen. Neem ook de zorg, beschamend, maar ondanks een veelbelovend “het komt goed” reiken die beloften niet.
Op Schiphol geldt, wie kritiek heeft kan vertrekken! Zo gebeurde het op de luchthaven inmiddels al met tal van managers, die bij tegenspraak of verschil van inzichten het gat van de deur werd gewezen.
Het verklaart veel, maar kennelijk nog niet genoeg voor minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën), als groot aandeelhouder op afstand de baas van Schiphol. Ook al is de lijst met voorbeelden van rampzalig bestuur op de luchthaven lang.
Een willekeurige greep: Uit de hand gelopen verbouwingen met chaos als gevolg. Taxi-ellende met snorders van Noord Afrikaanse afkomst waartegen niet wordt opgetreden met alle ellende voor argeloze reizigers van dien. Niet te vergeten ook de nog steeds rampzalige en haperende NS treinverbindingen van en naar Schiphol. Of de jarenlang veel te hoge tarieven, waaronder luchtvaartmaatschappijen vooral tijdens de crisisjaren te lijden hadden. En het jarenlang tegenwerken van KLM, o a. met het met bonussen binnenhalen van concurrenten, zoals staatsgesteunde maatschappijen van de sjeiks in het Midden Oosten.
Nu plotseling een met veel bombarie ingevoerde verlaging van de luchthaven tarieven, die de gezamenlijke maatschappijen op Schiphol, verenigd in de koepelorganisatie BARIN, direct ontmaskerden als een sigaar uit eigen doos. Kortom, Schiphol ellende te veel om op te noemen.
Intussen richt de megalomane luchthaven-topman zich hardnekkig op Lelystad Airport – gek genoeg ook een troetelproject van de PvdA – en smijt hij honderden miljoenen van de belastingbetaler over de balk. Als toegift: onnodige export van geluidsoverlast naar rustige streken met op slechts enkele kilometers afstand de Oostvaardersplassen als uniek aangeprezen natuurgebied.
Tijd voor onderzoek, temeer daar de geruchten hardnekkiger worden dat Jos Nijhuis aan zijn stutten wil gaan trekken. Zijn huis in Warmond staat – iets te hoog geprijsd – te koop en hij is zoekende naar een appartement(je) in Amsterdam en een huis in Zuid Afrika. Wat wil een mens nog meer zou je denken… Eerst een parlementaire enquête, luidt mijn advies. We hebben meer “toppers” naar verre oorden zien vertrekken voordat de ellende, die ze aanrichtten, duidelijk werd……
Arnold Burlage

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties:

Be the first to comment on "Schiphol Topman Quo Vadis…?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*