door Arnold Burlage
Oekraïne schuift alle verantwoordelijkheid af voor het onveilige luchtruim waardoor vlucht MH 17 van Malaysian Airlines is neergestort. In feite steken ze een dikke middelvinger op naar de Nederlandse Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV).
Tot die conclusie komt Ruud Holswilder, oud gezagvoerder van de KLM en Boeing 747-vlieger in een gedetailleerde analyse voor aviationwatch.nl.
Het vreemde rond het afschuiven van iedere verantwoordelijkheid voor het onveilige luchtruim boven Oekraïne noemt hij dat daarop noch van de Nederlandse regering noch van de politiek ,noch van de media geen enkele reactie is gevolgd.
De Nederlandse regering gaf op 8 december haar beleidsreactie op het OVV rapport, waarin op geen enkele wijze melding is gemaakt van de houding van Oekraïne. “Ook de politiek lijkt zich er niet aan te storen en stort zich volledig op het ontbreken van radarbeelden”, aldus de ervaren oud gezagvoerder.
“Al met al kom ik tot de conclusie dat de dikke rookgordijnen rondom de MH 17 nog lang niet zijn opgeklaard, alle partijen nagenoeg iedere verantwoordelijkheid ontkennen en dat er nauwelijks wijze lessen zijn geleerd”, schrijft hij in zijn uitvoerige analyse
De in 2009 gepensioneerde verkeersvlieger volgt de ontwikkeling in de luchtvaart en die rond de MH 17 in het bijzonder nog steeds op de voet en geeft daar zijn deskundig oordeel over.
Als fervent beoefenaar van de zweefvliegsport wil het toeval dat Ruud Holswilder misschien wel de laatste landgenoot was die de MH 17 zag vliegen tijdens een van zijn zweefvliegtrips boven Duitsland.
LEES HIER DE OPZIENBARENDE ANALYSE