SCHIPHOL TOPMAN WEER IN DE FOUT

Jos NijhuisDe vertrekkende topmsn van Schiphol Jos Nijhuis (foto Schiphol)
Facebooktwitterlinkedinmail

C O L U M N – De See-Buy-Fly zak elegant op het podium met twee flesjes van zijn eigen huiswijn, verpakt in een kistje en een oude krant. Was dit symbolisch voor de inhoud van de speech van Schiphol president Jos Nijhuis bij het afscheid van Paul Riemens als CEO van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL).

Eerst dan maar een reactie, die één van de 125 prominente aanwezigen na afloop per mail rondstuurde. “Hoe kan je in vijf minuten zo een onsamenhangend verhaal ophangen en de hoofdpersoon en zijn vrienden zo humorloos schofferen”. Een schande, vond het merendeel van de aanwezigen van hoog tot laag. 

Jos Nijhuis

Jos Nijhuis met SBF zak

Opvallend: het bleef oorverdovend stil na de speech van de Schiphol baas in tegenstelling tot de daverende waardering die Pieter Elbers kreeg en ook Hans Alders, die de taboes van de ontbrekende samenwerking in de luchtvaartsector niet spaarde en aardig op dreef was met een vingerwijzing naar de luchthaven-chef, die goed is voor een jaarinkomen van ruim 9 ton.

Nu deed hij het weer… Schiphol-topman Jos Nijhuis haalt met regelmaat despotisch uit. Zomaar, zonder enige aanleiding ook nu weer een van de prominente spelers in de luchtvaartsector schofferen. Op een manier waarvan de honden geen brood lusten. Het houdt niet op, niet vanzelf…

Voor het goede begrip: Paul Riemens, die afscheid nam om president directeur van de RAI te worden, was tot voor kort prominent lid van de stuurgroep Bonaire International Airport (BIA). Samen met oud KLM topman Peter Hartman, KLM security directeur Ben Swagerman, hoge ambtenaren van Koninkrijkszaken en het ministerie van Infrastructuur en Milieu en ook ondergetekende. Het doel: uitbreiding van de capaciteit voor meer toerisme en bijbehorende verbetering van de luchthaven op het kleine Antilliaanse eiland.

Jos Nijhuis suggereerde aan het eind van zijn  onsamenhangende speech met tal van steken onder water, dat hij de deelneming van de LVNL directeur aan de stuurgroep wel kon begrijpen, omdat het in de Antilliaanse zon beter toeven is dan op zijn eigen fel omstreden plan voor de spookluchthaven Lelystad, waarvan de aanleg als overloop voor Schiphol is begonnen. Andere verwerpelijke opmerkingen vielen daarbij onder de aanwezigen in het niet, zoals de “kwinkslag” dat de Schiphol chef altijd de etentjes bij besprekingen moest betalen met nogal dure wijnen.… het tegendeel blijkt waar.

Paul Riemens gaf in zijn dankwoord goed van repliek. “We behoren tot hetzelfde koninkrijk, Jij – doelend op Jos Nijhuis – en ik. Als ik dan word gevraagd met mijn kennis mijn bijdrage op luchtvaartgebied te leveren, doe ik dat graag”, aldus kort samengevat de reactie. 

Trouwens, Jos Nijhuis doet precies hetzelfde op Aruba en wil in de Caribbean kennelijk geen concurrentie dulden…. Weer een lange arm, wellicht? Staat daar mogelijk iets tegenover? Welke belangen spelen op de achtergrond een rol bij de omstreden topman van Schiphol? 

Recent nog haalde hij hard uit naar Rene Klawer, voorzitter van de ondernemersorganisatie VNO NCW West tijdens een druk bezochte bijeenkomst van  de Dutch Aviation Group (DAG). Rene Klawer, bekend om zijn  grote betrokkenheid bij reis- en luchtvaartwereld, actief in tal van commissies en gekend als harde werker en groot dossier-kenner, kreeg na een opbouwende kritische opmerking over de noodzaak van meer samenwerking in de luchtvaartsector van Jos Nijhuis toegeworpen. “U moet eens bij me langs komen. Ik zie u alleen maar op feesten en partijen…”. Het zorgde voor grote verontwaardiging onder de congres deelnemers.

Ook in dat geval werd schande gesproken over het gedrag van Jos Nijhuis, die zelf vrijwel nooit acteert op congressen of andere podia om zijn visie en kennis van luchtvaartzaken te uiten. Het tegendeel gebeurt. Zo blokkeerde hij een initiatief voor een Luchtvaarttafel onder de vlag van VNO NCW, een initiatief van oud KLM president Peter Hartman, Rene Klawer en Paul Riemens. “Geen behoeft aan weer een overleg aan tafel”, was het argument. De Luchtvaarttafel was daarentegen juist bedoeld om alle spelers in de luchtvaartsector tot en met de politiek met elkaar in gesprek te brengen om de neuzen allemaal in dezelfde richting te krijgen, een voorwaarde om in de bikkelharde concurrentie te overleven.

Later drongen ook KLM president Pieter Elbers met een Deltaplan voor de luchtvaart en de nieuwe VNO NCW voorzitter Hans de Boer aan op een dergelijk initiatief. De ook wel “sloper” van Schiphol genoemde luchthaven-chef houdt de boot af… Waarom? 

Jos Nijhuis zit aan het eind van zijn tweede termijn bij Schiphol aan het eind van het jaar. De regels die hij zijn collega-bestuurders op heeft gelegd, namelijk dat het einde oefening is na acht jaar, gelden niet voor hem. 

Het gebeurde trouwens al eerder, toen Jos Nijhuis bestuurder was bij accountantskantoor PwC. Na twee termijnen als “topman” moest Nijhuis weer de rekenmachine ter hand nemen voor het nederige controlewerk. Daar had hij geen trek in en besloot zichzelf te melden bij Schiphol, zijn controle-klant. Daar wist hij de raad van commissarissen, onder leiding van bankier Jan Kalff , te overtuigen van zijn maatschappelijke interesse, waarbij de bankier en accountant elkaar vooral vonden in geld.

Er zijn trouwens nog steeds gesprekken gaande met het ministerie van Financiën, de grootste aandeelhouder van Schiphol. Dat betekent dat men opteert voor een herbenoeming, maar er niet uit kan komen. Rond kerst zou er een besluit vallen, maar het is inmiddels een half jaar verder. Minister Dijsselbloem moet Nijhuis’ salaris namelijk halveren als hij zich houdt aan het beleid van zijn eigen PvdA. Maar Nijhuis, die ooit stelde in een krant dat hij recht heeft op een beloning van €1 miljoen vanwege zijn zware baan, gaat voor de hoofdprijs.

Het nieuwe incident dat hij in de luchtvaartsector veroorzaakte zorgt tegelijk voor een lichtpuntje. In zijn  gehoor bevonden zich vrijwel alle prominenten uit de luchtvaartwereld, maar ook staatssecretaris Sharon Dijksma (luchtvaart) Zij heeft met nu zelf kunnen oordelen of deze man wel de juiste persoon is om bij te dragen aan eenheid en samenwerking in de luchtvaart, de turbo op onze nationale economische motor.

Arnold Burlage

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: