REL GESUST, ARGWAAN BLIJFT EN DE ZWAAN MOET TERUG…

zwaanzwaan
Facebooktwitterlinkedinmail

C O L U M N  ARNOLD BURLAGE – De zoveelste rel tussen Air France en KLM is gesust. Vluchten overhevelen van Schiphol naar Parijs? Echt niet…! De zonnekoning Alexandre de Juniac, zei het zelf, nota bene namens zijn opvolger die het idee wel legitiem had genoemd. Maar “le roi c’est moi” moet hij nog eens hebben gedacht, uiteindelijk vertrekt de man pas 1 augustus officieel als boegbeeld naar IATA. Zijn opvolger treedt 5 juli officieel in het strijdperk.

Arnold Burlage

Columnist Arnold Burlage

Wie er nu weer precies olie op het vuur of op de golven heeft gegooid is onduidelijk. Vast staat wel dat de leiding van KLM stand heeft gehouden, dat uiteindelijk duidelijk heeft laten weten en dat de heersers in Parijs eieren voor hun geld hebben gekozen. Alhoewel….met die anarchistische vakbonden weet je het maar nooit

Eerlijk gezegd vroeg ik me bij tal van uitspraken en eisen af of de leiders van de pilotenvakbonden en hun  slaafse volgers ooit voor hun vliegbrevet wel een psychologische test hebben gehad. Of zou daarmee onder de Eiffeltoren ook worden gesjoemeld. Het zou zomaar maar kunnen. Goed advies daarom: vlieg ook om die reden zoveel mogelijk KLM.

Al met al, waar of niet waar, half waar of helemaal onjuist, het is nu al de zoveelste keer dat de top van Air France op voorgenomen of uitsproken schreden moet terugkeren:  de kas uit Amstelveen naar Parijs, corporate KLM afdelingen naar Air France, de zeggenschap over Transavia ook naar Parijs en nu dan weer het scenario om bestemmingen van KLM te verplaatsen naar… Parijs!

Fransen hebben geduld werd al direct gewaarschuwd bij de overname door Air France. Politiek, economisch bereiken ze hun doel en dat is volledige zeggenschap. One company two airlines wordt simpel one airline, alarmeerden de critici van de overname voor slechts 800 miljoen euro. Geduld is in Frankrijk een schone zaak. Maar van het aloude gezegde driemaal is scheepsrecht hebben ze daar wat betreft de luchtvaart in de Lichtstad al helemaal nooit gehoord, laat staan mee te maken.

Kort en goed, de rel mag dan ogenschijnlijk weer zijn gesust. Maar wat blijft is de argwaan. Tussen KLM en Air France. Wat ook blijft – en dat is riskant – is ook de groeiende animositeit tussen KLM-ers en Air France personeel, waar de sfeer en collegialiteit toch al niet overhielden. Op de luchthavens in de wereld waar de twee kampen elkaar ontmoeten  is zelden sprake van een collegiaal praatje. In tegendeel, de verheven vakbroeders uit La Douce France en de verongelijkte blauwe leger groeten elkaar vaak nauwelijks. 

Hoe ernstig de situatie is, liet VNV president Steven Verhagen in een tv interview nog onomwonden blijken. Op een vraag over het overleg tussen de vakbonden in Nederland en Frankrijk zei hij; “…er is geen enkel contact. Ze nemen de telefoon zelfs niet meer op….”.

Nou, dat heeft de top van de company, dus van de holding, want daar schuilt het kwaad, vanuit de ivoren toren in Parijs toch maar mooi bereikt… Geen langzaam gewonnen ontzag en geloof in de toekomst met visie en strategie, maar met oproer kraaien, zoals het de Franse haan betaamt. Tijd dat we het onvergetelijke KLM symbool, de zwaan, weer laten terugkeren.  Of zouden ze dan weer boos worden in de dependance van het Elysee…?

Tijd om serieus over de toekomst te gaan nadenken. Voor zover dat uithaalt natuurlijk. Kan deze combinatie nog wel goed komen? Een vraag die insiders en externe deskundigen negatief en met gefronste wenkbrauwen beantwoorden. Wat dan? 

De suggestie om de Fransen een zak met geld voor te houden om uit de financiële problemen te komen, kan mogelijk uitkomst bieden. In dat verband passeert in de discussie met regelmaat de naam van Delta, de Amerikaanse maatschappij, waarmee de KLM in een schitterend eentweetje de  concurrentiestrijd zou kunnen winnen. Zouden ze in Atlanta al op het vinkentouw zitten, zoals de geruchten willen? Wie weet. 

En dan nog een Chinese partner erbij en er is een uniek trio geboren met in het middelpunt Schiphol als aantrekkelijke “hub”, halfweg de snelste route tussen Noord Amerika en de door KLM ontwikkelde 8 Chinese bestemmingen. Maar ja, dromen zijn vaak bedrog. Als ze uitkomen heet het visie. Al moet de redding in dit geval uit Amerika en Frankrijk komen. Het Team Pieter Elbers lijkt me er klaar voor. Eén ding is zeker: bij de KLM medewerkers gaat de vlag uit.

Arnold Burlage

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: