Het heeft er alle schijn van dat oud-PvdA minister van Financiën, Wouter Bos, zijn aanstaande benoeming tot president directeur van Schiphol te danken heeft aan vriendjes op zijn “oude” ministerie, maar ook in de Raad van Commissarissen van Schiphol.
door ARNOLD BURLAGE
Mr. drs. Joop Wijn, staatssecretaris in de kabinetten Balkenende 1 en 2 en minister in Balkenende 3, maakte als commissaris van Schiphol en “huisvriend” van Wouter Bos deel uit van de benoemingscommissie voor de nieuwe luchthaven-topman. De CDA politicus behoort nota bene tot de intimi van Wouter Bos en was naar verluid zelfs ceremoniemeester op dienst bruiloft.
De huidige Schipholtop probeerde afgelopen periode ook nadrukkelijk om de naam van Joop Wijn uit de media te houden, nadat uitlekte dat ook hijzelf belangstelling voor de Schiphol-job zou hebben getoond. Voor de hand liggend terugtreden uit de benoemingscommissie met het oog op de kandidatuur van vriend Wouter Bos, die binnenskamers ook door de top van het ministerie van Financiën werd aangeprezen, was niet aan de orde.
Zonder kennis
De PvdA-coryfee, die nu zonder enige kennis van de nationale en internationale luchtvaartsector op Schiphol wordt geparachuteerd, beschikt ook nog steeds over een “legertje zeer bevriende en invloedrijke ambtenaren op dat ministerie, waaraan hij ooit de leiding gaf….
Het ministerie van Financiën is als grootaandeelhouder (69,67%) van Schiphol – naast de steden Amsterdam (20,03%) en Rotterdam (4,099%) als kleine spelers – ook de invloedrijkste speler binnen de Raad van Commissarissen van Schiphol, die nu voor de oud minister heeft gekozen.
“Goed te verkopen, de benoeming van de oud bewindsman”, zo luidt de redenering, nu Wouter Bos nog onlangs, voorbereid door een ambtenaren team, voor Nederland het prestigieuze (-) Europese Medicijnen Agentschap (EMA) mocht binnenhalen.
Hoe het ook zij, de banencarrousel heeft wederom gewerkt, ondanks Thiery Baudet, die met zijn partij Forum Voor Democratie met name daartegen fel van leer trekt. Schiphol Group krijgt binnenkort wederom een president directeur die van de luchtvaartsector geen kaas heeft gegeten en langdurig zal nodig hebben om zich die eigen te maken. Zijn voorganger Jos Nijhuis is dat in elk geval niet gelukt.
Sloper van Schiphol
De vertrekken de topman, schertsend aangeduid als Sloper van Schiphol, liet een puinhoop van ellende achter. Even erg is, een achtergebleven management, waaruit het merendeel de laatste jaren is vertrokken, onder andere vanwege zijn beleid en aanpak. Het gevolg: een onervaren Schiphol top, binnenkort met als exponent de PvdA “wonderboy”, wiens pad naar hogere sferen vast en zeker ook is voorbereid door PvdA minister (Financiën) Jeroen Dijsselbloem.
De luchtvaartsector had op basis van het door headhuntersbureau Ego Zehnder gehanteerde profiel voor de niet luchthaven directeur gehoopt op een president directeur, thuis in de nationale en internationale luchtvaartwereld.
De luchtvaartproblemen zijn groot en explosief, niet in de laatste plaats omdat de vorige directie van de luchthaven door het loslaten van het opgelegde selectiviteit-beleid Schiphol vol heeft laten stromen met pret-maatschappijen, waardoor de voor de mainport-functie van Schiphol belangrijke netwerk maatschappijen geen groei meer mogelijk is. Ook Lelystad Airport – behorend tot Schiphol is met de dag meer omstreden, temeer nu met de rapporten over hinder, trouwens ook op Schiphol, lijkt te zijn gesjoemeld.
De huidige Schiphol president, Jos Nijhuis, houdt zijn zetel nog tot 31 maart waarna zijn opvolger aantreedt. Een zucht van verlichting zal er dan vast (nog) niet opgaan, mits het toch een 1 april grap blijkt te zijn.
Arnold Burlage