Adi-Jos

Jos NijhuisDe vertrekkende topmsn van Schiphol Jos Nijhuis (foto Schiphol)
Facebooktwitterlinkedinmail

VERENIGING NEDERLANDSE VERKEERSVLIEGERS VERNIETIGEND OVER SCHIPHOL

Wanneer grijpt de politiek in en wordt topman Jos Nijhuis eindelijk geschorst? AdiJos…

 

VNV reactie op rapport Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV): Schiphol Airport complex, druk en mist goede toezichthouder:

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) verwelkomt het rapport van de OVV getiteld ‘Veilig Vliegverkeer Schiphol’. “Schiphol is wat ons betreft een veilige luchthaven, maar vliegveiligheid is een project waarbij vele partijen zijn betrokken en dat nooit afgerond is”, aldus VNV-voorzitter Steven Verhagen. De VNV onderschrijft in grote mate de conclusies en aanbevelingen van het rapport en deze aanbevelingen dienen dan ook opgevolgd te worden om de veiligheid in de toekomst te kunnen waarborgen.

Schiphol complex en druk

De luchthaven Schiphol is over de afgelopen honderd jaar langzaam gegroeid, hetgeen geresulteerd heeft in de huidige vorm. De VNV is het met de OVV eens dat de lay-out van de luchthaven complex is geworden. Zeker voor vliegers die sporadisch onze nationale luchthaven aandoen. Een ontwarring van infrastructuur is wat de VNV betreft dan ook zinvol om de overzichtelijkheid te garanderen. Volgens het OVV-rapport loopt Schiphol tegen de fysieke grenzen aan, maar zover wil de VNV-voorzitter niet gaan. Fysiek gezien is nog heel veel meer mogelijk maar dan is overzichtelijkheid en veiligheid wel een absolute randvoorwaarde. “Wij vinden het in dit kader onbegrijpelijk dat Schiphol net voordat het rapport uitkomt nog even 9.400 extra slots heeft uitgedeeld in het toch al zeer drukke zomerseizoen”, reageert VNV-voorzitter Steven Verhagen.

Een betere toezichthouder is hard nodig

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT) moeten volgens de VNV hun rol als toezichthouder voor de vliegveiligheid weer topprioriteit gaan geven. De OVV-conclusies met betrekking tot IenM en ILenT zijn niet mals: verantwoordelijkheden worden afgeschoven, geen vakinhoudelijke kennis bij ILenT. “De OVV stelt nu onomstotelijk vast dat de overheid tekort schiet. De VNV hamert al langer op het gevaar van de terugtredende overheid in combinatie met vliegveiligheid”, besluit de VNV-voorzitter.

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: