COLUMN: TRANSAVIA, ARMOEDIG BRUIDJE ZOEKT ÉCHTE PRIJSVECHTER

TransaviaFoto Flickr
Facebooktwitterlinkedinmail

C O L U M  N –  Soms geloof je je eigen ogen en oren niet. Neem nou Transavia, ooit 50 jaar geleden begonnen als succesvolle chartermaatschappij. Als cadeautje voor dat jubileum kreeg president directeur Mattijs ten Brink een interview van een half uurtje op Business Nieuws Radio. Een gemiste kans met veelal beweringen, die kant nog wal raakten.


door Arnold Burlage


Arnold Burlage

Arnold Burlage

Eerst wat vooraf ging aan dit toch memorabele jubileum. Transavia werd uiteindelijk omgevormd tot prijsvechter, maar de maatschappij bleef tegelijk ook hinken op de praktijk uit de ‘oude wereld’, charter- en lijndienstmaatschappij. Een definitieve keuze werd tot nu toe niet gemaakt. Gevolg: een echte low cost maatschappij is het tot nu toe nooit geworden. Integendeel.

Geldsmijterij

Geldsmijterij bij Transavia van het luxe gebouw tot de onnodige nieuwe beschildering met een champagne feestje voor de honderden genodigden en personeel dat juist kreeg te horen dat het moest inleveren, bleef de luchtvaartsector verbazen.

De huidige president directeur blijft al eveneens verbazen met nu al jarenlang telkens opnieuw de belofte dat zwarte cijfers zullen worden geschreven, die dan toch weer telkens opnieuw diep rood en triest blijken te zijn.

Ook nu weer probeerde de Transavia topman in het jubileum interview met halve of ontwijkende antwoorden een beeld te schetsen van Transavia, dat helaas al ruimschoots door de geschiedenis blijkt te zijn ingehaald. Of zijn maatschappij de concurrentie met Ryanair, easyJet en andere prijsvechters wel aan kan, was de vraag van interviewster Annette van Soest, die in een glansrol telkens de vinger op de zere plekken wist te leggen.

“Maar natuurlijk”, antwoordde de chef van onze nationale “prijsvechter”. Hoe dan wel? “Simpel, omdat we met ons product het verschil maken. Alles moet natuurlijk in orde zijn, naadloos en gebruiksvriendelijk werken, zoals de reserveringen via internet. Maar het verschil maken we met vriendelijkheid aan boord…”, was het verbazingwekkende antwoord.

Vriendelijkheid?

Vriendelijkheid? Tijd voor een vergelijkend onderzoek, dunkt me.

Als ervaringsdeskundige durf ik de bewering aan dat de Transavia bemanningen – uitzonderingen daar gelaten – even vriendelijk zijn als hun conculega’s. Stuk voor stuk vakmensen, ondanks af en toe misschien soms wat sex in de cockpit, zoals onlangs beweerd door een jaloerse echtgenoot van een piloot vriendelijke stewardess.

Intussen wordt onze luchtvaartsector, de prijsvechters in het bijzonder, omsingeld. Ryanair kondigt uitbreidingen aan op de luchthaven Weeze en maakt plannen voor vluchten vanaf Schiphol en vliegt al vanaf Eindhoven. WOW, vliegt via Reykjavick voor een prikkie naar de VS. En het spel groeiende Wizzair uit Hongarije, nu al aanzienlijk groter dan Transavia, breidt de vloot en het aantal vluchten uit, ook vanaf onder meer Schiphol.

Jawel, ook Transavia breidt uit met nieuwe bestemmingen. Gek genoeg en nog steeds niet verklaard naar tal van KLM bestemmingen. Nu staan weer uitbreidingen in Noorwegen en Denemarken op het programma. Omgekeerd doet KLM trouwens hetzelfde, Alicante, Valencia en Ibiza worden nu zelfs door de Koninklijke aangevlogen. Wie beconcurreert nu eigenlijk wie en wat is de bedoeling van deze onduidelijk warwinkel.

München

Over de “mislukking” van de pas onlangs gestarte basis in Munchen doet de Transavia directie geheimzinnig. Nee hoor, geen sprake van stoppen, bezwoer topman Mattijs ten Brink in het direct al legendarische interview op BNR. Op het hoofdkantoor van Air France KLM is inmiddels anders besloten. “De operatie vanaf Munchen had nooit begonnen mogen worden, dus zo snel mogelijk stoppen”, luidt het bikkelharde oordeel. Jammer voor de daar gestationeerde bemanningen, die hebben genoten van de traditionele bierfeesten waarvoor zelfs tal van Dirndl jurken en Lederhosen zijn aangeschaft.

Later in het gesprek zorgt de Transavia chef voor toch weer voor twijfel. “We bekijken het allemaal als een tenniswedstrijd”, zei hij ook op de vraag wat er nog terecht komt van alle aangekondigde nieuwe bases, onder meer in Portugal (Porto) en Italie. “We bekijken dat als een tenniswedstrijd”, herhaalde hij.

Engels voertaal

Intussen verdwijnen bij Transavia tientallen medewerkers bij de ICT afdeling, de commerciële afdeling en in de rest van het bedrijf en wordt Engels de voertaal….

Het moederbedrijf in Parijs liet er trouwens in het vage toekomstplan Trust Together op z’n minst geen twijfel over bestaan: de groei van Transavia, zowel in Frankrijk als in Nederland wordt bevroren. Transavia moet maar groeien de thuismarkt in Nederland. Hoe dat moet met de openrukkende concurrentie bleef onvermeld. Of het moet de uitbreiding met twee toestellen op een totaal van bijna 35 vliegtuigen zijn. Maar daarvan zal de concurrentie, dat bouwt aan een vloot van ruim 500 toestellen, nauwelijks schrikken.

Feitelijk lijkt alles erop te duidden dat Transavia als armoedig bruidje wordt klaar gemaakt voor een overname. Het Hongaarse Wizzair wordt in dat verband steeds vaker genoemd als gulzige partner. En laat daar nou toevallig al oud Martinair directeur Diederik Pen al enige tijd als directeur de scepter zwaaien. Toeval of niet, Transavia heeft recent ook al wat Oost Europese bestemmingen aan het netwerk toegevoegd. Afwachten dus maar, mogelijk op de wijzen uit het oosten.

 

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: