COLUMN: GRAS IN DE WOESTIJN IS GROENER

Groen gras in woestijn
Facebooktwitterlinkedinmail

Wanneer ontstaat er nu eindelijk eens doeltreffend rumoer rond het langzaam maar zeker verliezen van onze KLM, zoals onlangs rond Post NL, AKZO en Unilever. Wanneer wordt iedereen van politiek tot luchtvaartsector nu eens wakker tot redding van onze nationale trots, de Koninklijke, die zoveel heeft bijgedragen aan onze nationale economie en welvaart van ons land, bijvoorbeeld met het wereldwijde netwerk en daarmee vestigingen van tal van internationale bedrijven.


door Arnold Burlage


De bedreigingen komen van alle kanten. Niet alleen van de concurrentie, prijsvechters en maatschappijen uit het Midden-Oosten, die zich op de achtergrond verzekerd weten van oliedollars als staatssteun. Ook niet alleen vanwege de omsingeling door maatschappijen als Norwegian, dat binnenkort start met intercontinentale low cost tarieven. Ook niet alleen omdat maatschappijen als Lufthansa, Iberia en British Airways allianties aangaan met krachtpatsers uit het Midden-Oosten, Emirates, Qatar Airways en Etihad, terwijl die consolidatieontwikkelingen bij Air France lijken stil te staan.

Wie grijpt in…. en maakt duidelijk dat al dat klagen over de vermeende staatsgesteunde maatschappijen niet helpt? Wie zorgt dat de EU landen eindelijk eens zorgen voor een “level playing field”?  Of voor het schrappen van de absurd hoge boetes na annuleringen, vertragingen en overboekingen schrappen. Soms tot vele honderden euro’s met een ticket van een paar tientjes. En wie zorgt na een pleidooi van tientallen jaren nu eindelijk eens voor een Single European Sky, één Europees luchtruim dat de luchtvaartmaatschappijen jaarlijks miljarden zou besparen….

Een vooral niet te onderschatten meer dan desastreuze bedreiging is de versplinterde luchtvaartsector, waaruit de nationale luchthaven Schiphol – nota bene eigendom van de overheid – zich met een tegendraads beleid heeft losgemaakt. Het bezorgt KLM en andere lijndienstmaatschappijen, die doelbewust voor het aantrekkelijke Schiphol hebben gekozen, kopzorgen in de bikkelharde concurrentiestrijd.

Trouwens, wat te denken van KLM-dochter Transavia, de prijsvechter die zich bestemmingen laat afpakken door KLM. Nog steeds is dat beleid niet uitgelegd. Wat heeft de KLM te zoeken op pret-bestemmingen als Alicante, Malaga, Ibiza, Split en Sicilië. En dat terwijl concurrenten als Ryanair alleen maar groeien met nu al 450 vliegtuigen en meer dan 140 bestemmingen. Easyjet, Vueling, Wizzair e.a. doen het niet slechter. Wat wil Transavia nog met krap ruim 30 toestellen een concurrentie van moedermaatschappij KLM…?

Het is om somber van de worden. Waar blijft de (re)actie? En dan te bedenken dat ons land behoorde tot de pioniers in de wereldluchtvaart.

De lachwekkende ellende met de gesloten tunnel in de A 4, waarover ik van KLM of luchthaven niemand zag of hoorde, was nog niet voorbij of als teken aan de wand stuurde de KLM een brandbrief naar de Schiphol top, vanwege de aangerichte ellende op de te volle luchthaven.

“Verkeerde” passagiers overstromen Schiphol, omdat het beloofde selectiviteitsbeleid werd losgelaten om met enorme groeicijfers te scoren. Gelokte met bonussen besprenkelde pret-maatschappijen, zorgen nu voor een complete verstopping van de “Gateway to Europe”, de toegangspoort tot Europa, zoals Schiphol jarenlang terecht kon worden genoemd.

Zo worden na een jarenlange verantwoorde en gezonde groei van 2-3 % aan vliegbewegingen nu door het volplempen van Schiphol met nota bene door premies gelokte prijsvechters groeicijfers van 6-7% gehaald. Niet alleen zorgt de overvolle luchthaven met een jungle aan winkeltjes en kroegen zo voor veel overlast, ook zorgen de geforceerde groeicijfers en de bereikte limieten voor terechte zorgen bij de omwonenden.

De BV Nederland schiet er tegelijkertijd niets mee op. In tegendeel, maatschappijen gaan zich afkeren van Schiphol en vertrekken of overwegen het blazen van de aftocht. Een minstens even erge plaag, ogenschijnlijk van een andere orde, is de groeiende reeks topmanagers, die de KLM de rug toe keren en kiezen voor onder meer maatschappijen in het Midden-Oosten. Het gras is in de woestijn kennelijk groener…

De politiek heeft het tot dusver allemaal laten gebeuren. De verantwoordelijk PvdA-minister voor Schiphol, tevens aandeelhouder, Jeroen Dijsselbloem (Financiën) stond erbij en keek er naar.… Schiphol-topman Jos Nijhuis met evenveel gevoel voor luchtvaart als een vegetariër voor een sappige karbonade, streek, geaccordeerd door de PvdA minister, voor het wanbeleid en de “sloop” van Schiphol zelfs een jaarinkomen van ruim negen ton op.

Maar wellicht gloort er met een nieuw kabinet en een nieuwe Tweede Kamer wat spaarzaam licht aan de horizon, nu dilettanten politici het veld hebben moeten ruimen, zoals bijvoorbeeld de VVD-er Ton Elias, die werd opgeworpen als luchtvaartspecialist. In de luchtvaartsector klonk niet voor niets gejuich na het besluit van de VVD-leiding om deze roeptoeter niet meer op de lijst van de liberalen te plaatsen.

De overheid lijkt tot dusver niet te willen begrijpen dat onze luchtvaartsector naar de gallemiezen wordt geholpen. En dat zo de kip met de gouden eieren wordt geslacht! Niet vreemd nu onlangs bleek dat de ondeskundigheid van de ambtenaren, die zich met de luchtvaart bemoeien, terecht aan de kaak werd gesteld, omdat zij het verschil tussen een Airbus en een touringcar nauwelijks kennen….

Toch wordt de teloorgang van wat onze luchtvaartsector ooit was met alle neuzen dezelfde kant op – politiek en overheid, vliegmaatschappijen, luchthaven en luchtverkeersleiding – nog steeds niet ontvangen als serieus alarmerend signaal.

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: