VNV EIST OPHELDERING OVER PLANNEN NIEUW PENSIOENFONDS

crashFoto Flickr
Facebooktwitterlinkedinmail

De relatie tussen de KLM en de pilotenvakbond VNV lijkt nu echt gecrashed.  De vakbond heeft uit de media moeten vernemen dat de KLM uit is op een nieuw pensioenfonds voor de vliegers. Een onthutsende conclusie. Kennelijk is een dergelijke grote ingreep geen reden om de met de bonden in overleg te gaan. Machteloos schrijft de VNV dan ook dat de aap uit de mouw is en de ware reden van de harde opstelling van de KLM eindelijk duidelijk is.

Uit de hieronder te lezen mail aan de leden komt een onthutsend beeld van machteloosheid naar voren:


Aap komt uit KLM mouw

Wij hebben met verbazing het paginagrote interview met financieel directeur Erik Swelheim in De Telegraaf gelezen, u ook?

Onze verbazing zit bijvoorbeeld hierin:

  •  Dat wij nu via de media zaken vernemen die normaal in overleg besproken moeten worden;
  • Dat KLM al bezig is met de oprichting van een nieuw pensioenfonds. Zonder ons hierin te kennen. Wij willen geen nieuw fonds. En de KLM-vliegers hebben recht op uitvoering van hun pensioen bij het huidige fonds, dat staat in de cao;
  • KLM blijft volhouden dat er dit jaar 600 miljoen in het vliegerpensioen bijgestort moet worden. Dat is niet waar en is zeer bewuste en onnodige stemmingmakerij;
  • KLM vindt 15 jaar oude afspraken waardeloos. Maar nieuwe afspraken ook: aandelen, boardmember Conseil d’Administration AFKL, crewbids, vakantieruiltool;
  • Gegarandeerde indexatie past niet meer, meent KLM, en dus is ze niet gebonden aan de bijstortverplichting. Maar zo werken afspraken niet.

Grootste verbazing is dat de CFO, net als de CEO in zijn webcast, onomwonden aangeeft dat KLM streeft naar ‘een jaarlijks vaste, en voorspelbare pensioenpremie’. KLM wil dus niet enkel een eenmalige storting van een hoog bedrag voorkomen, maar streeft met haar opzeggingen een groter doel na: het op de schop gooien van het vliegerpensioen. De spreekwoordelijke aap lijkt daarmee uit de mouw.

Als we ons pensioenstelsel hervormen, dient dat te gebeuren in overleg en via een gebalanceerde afspraak tussen bedrijf en vliegers. Als we naar een nieuw fonds gaan, doen we dat omdat wij als vliegers dat willen. Ook ’15-jaar oude’ afspraken zijn hard.

Onze verbazing is wellicht net zo groot als de uwe. En wij vinden het vervelend dat er zo steeds meer vragen, onzekerheid en boosheid ontstaat. Wij hebben KLM per brief om opheldering gevraagd en zullen u op de hoogte houden en ons op verdere stappen beraden.

 

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: