‘FRANSEN ZETTEN KLM TOP BUITEN SPEL’

Jean Marc JanaillacJean-Marc Janaillac Foto Flickr
Facebooktwitterlinkedinmail

Er is een paleisrevolutie gaande bij de AIRFRANCE KLM die e er toe lijkt te leiden dat de KLM haar resterende zelfstandigheid verder verliest. De kans is groot dat Pieter Elbers de laatste president-directeur is van wat eens de Nationale Luchtvaartmaatschappij was. Dat stelt luchtvaartredacteur Yteke de Jong vandaag in een analyse onder de kop Paleis Revolutie bij KLM, (betaalde link) waar De Telegraaf een bijna een hele pagina voor inruimt.

De luchtvaartjournaliste noemt de gisteren bekend geworden stap om de Fransman Frédéric Gagey, topman van Air France en in feite de evenknie va Elbers op zij te zetten een eerste aanwijzing dat de beweging tot consolidatie aan de top is ingezet. De leiding van Air France komt in handen van de nieuwe CEO van de groep Jean-Marc Janaillac.

De paleisrevolutie van Janaillac is de opmaat naar een verdere centralisatie, mogelijk zelfs één luchtvaartmaatschappij. Een ontwikkeling waarvoor al vanaf het begin is gewaarschuwd. Voor KLM zou dat betekenen dat ze haar nog deels resterende  zelfstandigheid verliest en een zogenaamde operating carrier wordt.

Door deze uitholling wordt KLM op natuurlijke wijze een operationele dochter en is Pieter Elbers straks de laatste president-directeur. Nieuwe plannen voor een aangepaste bestuurs- en aandeelhoudersstructuur zijn in de maak, bevestigen hoge bronnen in Parijs aan De Telegraaf.

Uit de analyse van doorgaans goed geïnformeerde Yteke de Jong blijkt dat de kans groot is dat er bij het KLM hoofdkantoor binnenkort alleen maar op de winkel gepast wordt. Zij baseert dat op de beweging van de topman van Air France KLM,  Janaillac, die buiten de KLM-directie bezig is om contacten op te bouwen met de Nederlandse bonden.

De bewegingen bij Air France KLM gaan zich de komende weken in snel tempo voltrekken, is de verwachting. Janaillac werkt aan een nieuwe strategie Trust Together, die begin november wordt gepresenteerd en die vooral is bedoeld om de  Franse vakbonden te plezieren een rustig te houden omdat de Franse regering geen sociale onrust wil voor de verkiezingen komend jaar.

Het is aan het Nederlandse kabinet om nu al te bedenken hoever het verder uitkleden van KLM mag gaan. Nederland heeft nog steeds veel invloed, al is het maar vanwege de landingsrechten die KLM middels ons land heeft.

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: