ZAKENREIZIGERS ZIJN WATJES

zakenreiziger in wachtstandZakenreiziger in wachtstand. Foto Flickr
Facebooktwitterlinkedinmail

Een onderzoek van booking.com heeft aangetoond dat negen op de tien zakenreizigers last heeft van reisstress. Het bericht in het blad Zakenreis trok onmiddellijk mijn aandacht. Ik dacht direct: dan moet je zakenreizen ook maar door professionals laten regelen. Het hemd is nader dan de rok, nietwaar? Maar toch… op de één of andere manier had ik toch iets van herkenning. De ellendige ervaringen tijdens een reis – of het nu auto, trein of vliegtuig betreft – zijn nu eenmaal vaak een aaneenschakeling van onaangename verrassingen.

Hoe vaak zitten nu eenmaal files, treinen die uitvallen, vertragingen en luchthaven-ellende, zakenreizigers niet dwars. Soms brengt het je in alle staten, noem het stress. En daarbij komt dan nog dat achteraf de afhandeling van klachten vaak nog ellendiger is dan de klacht. Ga er maar aan staan als je voor de zaak op pad moet.

Maar uit het onderzoek blijken vooral heel andere oorzaken. Niet de gebruikelijke ellende, maar vooral het plannen van de reis, boeken van accommodatie, regelen van vervoer, managen van uitgaven en facturen, de weg weten te vinden op de plaats van bestemming en gebrek aan slaap, zijn allemaal factoren die stress veroorzaken bij 93 procent van de ondervraagden. Voor zakenreisorganisaties als ATPI is er dus nog een behoorlijke markt braak.

Wat een watjes, dacht ik bij het zien van de onderzoekresultaten. Veel zakenreizigers blijken trouwens ook bang te zijn om een vlucht of trein te missen. Bang? Kom op! Eerder van huis gaan, vroeger opstaan, tijdig taxi bestellen. En vertrouwen hebben in de reisspecialisten, die met hun beschikbare middelen veel ellende kunnen voorkomen. De reiziger is bij wijze van spreken verzekerd van de wieg tot het graf. Dus…tot en niet in het graf….

De zakenreis wordt bij de erkende zakenreisorganisaties gemonitored van begin tot eind. Grote vertragingen, calamiteiten, overboekingen, onverwachte veranderingen in het reisschema, worden feilloos opgevangen en begeleid. En dat allemaal met een simpel telefoontje.

Schade, hoe zo? Reis- en ongevallen verzekering, calamiteiten verzekering, Stichting Garantiefonds Reisgelden en last but not least de vergoedingen op basis van de EuropesePassenger-rights., die bij vertraging, annulering en overboeking kunnen oplopen tot 600 euro, zelfs bij tickets van een paar tientjes.

Ik vroeg me even af of de resultaten van het onderzoek naar stress bij zakenreizigers, uitgevoerd door een  internet reserveringsorganisatie wellicht een verlate 1 april grap betrof.

Het stond er echt:  “Ook de aankomst op een buitenlandse bestemming kan voor zakenreizigers stress opleveren. Uit het onderzoek komt naar voren dat één op de vier respondenten zich na aankomst zorgen maakt over de taalbarrière. Eén op de vijf zakenreizigers wordt onzeker door de onbekende omgeving en culturele verschillen”.

Niet meer op reis sturen, voldoen niet aan de basis eisen, deze watjes, die – zo bleek – ook nog regelmatig last hebben van heimwee. Heus, het stond er…. Lees mee: “Zakenreizigers kunnen ook heimwee hebben: 34 procent van de respondenten geeft aan familie, vrienden of thuis te missen. Eén op de drie zou de accommodatie met een collega willen delen, als ze daarmee bevriend zouden zijn, om de eenzaamheid te verdrijven”.

Nou ja, dat roept meer vragen op dan er met het onderzoek worden beantwoord.

Eén uitkomst van het onderzoek snijdt trouwens wel hout. Luchthavens blijken een bron van ergernis. Vertraagde en geannuleerde vluchten behoren tot de grootste ergernissen, onder meer ook de wachttijden bij de douane scoren hoog. Maar is dat nu feitelijk geen open deur.

Alles overziend: werk aan de winkel voor zakenreis-specialisten! O ja, neem vooral ook een arts, psychiater of psycholoog mee. Je weet nooit in welk gezelschap van cliënten je terecht komt, zo blijkt immers overduidelijk uit het onderzoek.

Deze column van Arnold Burlage verscheen ook bij het grootste Belgische reisvakblad Travel Magazine.

 

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: