Transavia op vrijersvoeten

woordsnoerdersFoto Pieter van Marion/Flickr
Facebooktwitterlinkedinmail

door Arnold Burlage
AMSTERDAM.- Het heeft er alle schijn van dat de top van Air France KLM alles in gereedheid brengt om Transavia uit te huwelijken. De prijsvechter, ooit één van de pareltjes van KLM is klaar voor partners. Zo heeft het Financieel Dagblad gemeld na een interview met de zonnekoning, Alexandre de Juniac van het Franse luchtvaart-concern.
Samenwerking met prijsvechters ligt voor de hand, reden om voor zo’n verwachte consolidatieslag de samenvoeging van Transavia Nederland en Transavia Frankrijk samen te voegen en onder controle te brengen van de moedermaatschappij in Parijs, liet Alexandre de Juniac weten in een ­gesprek met het FD. De prijsvechter gaat dus op vrijersvoeten!
‘Kijkend naar het landschap van de budgetmaatschappijen en het grote aantal vliegtuigen dat besteld is, verwachten wij dat er ruimte gaat komen voor consolidatie’, zei hij in die krant. ‘Wij hebben op dit ­moment het geld niet om overnames te doen, maar we kunnen ons op deze manier wel voorbereiden op consolidatie.’
Wat de topman van Air France KLM wijselijk niet noemde is dat Transavia bij verkoop of gedeeltelijke verkoop ook geld kan opleveren, wat het Franse luchtvaartconcern hard nodig heeft. In dat verband wordt als mogelijke partner het snel groeiende Wizzair genoemd. Bij de Hongaarse maatschappij maakt oud Martinair directeur Diederik Pen deel uit van de directie.
Op dit moment is Transavia Nederland volledig eigendom van KLM. Transavia Frankrijk is voor 60% in handen van Air France, de rest is van Transavia ­Nederland. Dit laatste belang wil De Juniac, volgens de bijdrage van Roger Cohen in het FD verschuiven naar de reeds bestaande holdingmaatschappij, Transavia Company, dat naast Air France en KLM een derde pijler kan vormen onder moedermaatschappij Air France-KLM.
Parijs de controle geven over Transavia Nederland ligt erg gevoelig. Transavia is belangrijk voor KLM omdat het passagiers aanvoert voor het relatief lucratieve intercontinentale netwerk. Ook gebruikt KLM de budgetdochter om zich op Schiphol te beschermen tegen de opmars van concurrenten als EasyJet, die willen groeien op de Nederlandse markt.
KLM-directeur Pieter Elbers erkent in dezelfde FD bijdrage de gevoeligheden. ‘We werden vorig jaar enigszins verrast door dit voorstel. Maar strategisch gezien valt er wat voor te zeggen. Daarom moeten we ons huiswerk doen.’ De Juniac voegt daaraan toe: ‘We hebben geen haast. We moeten ons eerst richten op groei in Nederland, Frankrijk en de nieuwe basis van Transavia in ­München. Maar het zou gek zijn als we deze discussie niet voerden.’

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: