KLM PILOOT TOPMAN VERKEERSLEIDING

Michiel van DorstMichiel van Dorst - foto: KLM
Facebooktwitterlinkedinmail

door Arnold Burlage

SCHIPHOL- KLM piloot Michiel van Dorst wordt de nieuwe topman van de Luchtverkeersleiding Nederland. Hij wordt daarmee de opvolger van dr. ir. Paul Riemens, die vanaf volgende maand aantreedt als de nieuwe CEO van het RAI- complex in Amsterdam. Michiel van Dorst legde enkele maanden geleden al zijn functie als Chef Vlieger van de KLM neer.

Overigens wil de nieuwe topman van de luchtverkeersleiding zijn brevet als verkeersvlieger geldig houden, kennelijk om eventueel ooit nog eens terug te kunnen keren in het wereldluchtruim. Ook operationeel KLM directeur Rene de Groot is inmiddels weer gestart om zijn vliegbrevet te activeren. Staat daarmee wellicht een directie-wissel bij de KLM voor de deur? Of wordt het wellicht een COO die de zaken letterlijk en figuurlijk uit de hoogte wil gaan besturen?

Luchtvaartjournalist Yteke de Jong bracht het al enige tijd rond gaande gerucht als eerste met het volgende bericht in De Telegraaf:

KLM-piloot Michiel van Dorst wordt de nieuwe directeur van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Dat melden ingewijden aan De Telegraaf. Van Dorst was tot eind vorig jaar hoofd van de vliegdienst van luchtvaartmaatschappij KLM, maar stopte met deze functie omdat hij zich volgens een officiële mededeling weer aan de Boeing 777 wilde wijden.

De piloot was ook actief in IATA, de mondiale koepel van luchtvaartmaatschappijen. Hij volgt Paul Riemens op, die ceo wordt van het beurs- en congrescentrum RAI. Van Dorst is de zoveelste hoge KLM-manager die in korte tijd van het toneel verdwijnt bij de luchtvaartmaatschappij.

Twee weken geleden kondigde vrachtbaas Bram Gräber zijn vertrek aan. Vorig jaar vertrokken onder meer personeelschef Wim Kooijman, de vorige vrachtbaas Erik Varwijk en social media-expert Martijn van der Zee.Met Van Dorst benoemt de raad van toezicht van LVNL een buitenstaander in de functie van de hoogste man. De vraag is of hij het voor elkaar kan krijgen om de Wet Normering Topinkomens erdoor te krijgen bij de luchtverkeersleiders. Dit is de komende tijd één van de hete hangijzers bij de LVNL.

Een meerderheid van de luchtverkeersleiders verdient meer dan een ministerssalaris. Hoewel de luchtverkeersleiding door de luchtvaartmaatschappijen betaald wordt, wil het kabinet toch het mes zetten in de salarissen. Er kwam vorig jaar zelfs al een adviescommissie onder leiding van PvdA-coryfee Ruud Vreeman aan te pas om te kijken of de invoering een goed idee is.

Vreeman cs oordeelden dat de invoering van de WNT niet geheel zonder risico van stakingen of leegloop is. Een ander lopend onderzoek is dat naar de veiligheid van Schiphol, dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid vorige week gestart is. De luchthaven heeft een banenstelsel waarbij de vliegtuigen elkaar moeten kruisen. Van Dorst was niet bereikbaar voor commentaar. Het kabinet moet nog formeel instemmen met de voordracht.

 

lees ook over het afscheidsinterview met Riemens op Aviationwatch:

Luchtvaart tycoon gaat naar de beurs

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: