D66 PARACHUTEERT THOM DE GRAAF IN POLITIEK GEVECHT OM SCHIPHOL TOP

Thom de Graaf
Facebooktwitterlinkedinmail

COLUMN – Als nieuwe president-directeur van Schiphol Group, opvolger van de omstreden Jos Nijhuis, is een nieuwe kanidaat naar voren geschoven. Het is de oud-leider van D66 Thom de Graaf.

De nieuwe kandidaat voor die topjob moet de voorgenomen benoeming van oud PvdA minister van Financiën Wouter Bos blokkeren. Over die door invloedrijke goede ambtelijke relaties van zijn oude ministerie – grootste aandeelhouder Schiphol – “geregelde” kandidatuur van de PvdA’er Bos is binnen de VVD maar ook binnen D66 grote ergernis ontstaan.


door ARNOLD BURLAGE


De benoeming van voormalig PvdA-politicus, uitgelekt via deze site, blijkt in Den Haag ingeslagen als een bom met als gevolg aanzwellende commotie.

Baantje

Vooral binnen de VVD, waar aanvankelijk oud-minister Melanie Schultz van Haegen en de op de valreep gestruikelde minister van Defensie, Jeanine Hennis Plasschaert, opteerden voor de “droombaan” zijn de rapen gaar. Hun overstap naar bedrijfsleven werd geblokkeerd omdat dit verkeerd zou kunnen worden begrepen. ,,Weer een mooi baantje naar VVD”, zou de zou de kritiek kunnen zijn.

Eenzelfde verwijt gold direct na het uitlekken van de naam Wouter Bos als de nieuwe luchthaven topman na het uitlekken van voor de PvdA, waarop met zwaar geschut – naar verluidt door de ook verraste mister Mark Rutte zelf – wordt geschoten.

D66 voert met recht eng reden aan dat de PvdA nu wel genoeg baantjes op de valreep van de kabinetswisseling heeft geïncasseerd. Als voorbeeld: Ex-PvdA staatssecretaris Jetta Kleinsma werd Commissaris van de Koning in Drenthe en haar partijgenoot Martijn Dam vertrok naar de Raad van Bestuur van de NPO.

D66 top zorgt nu voor een onverwacht haperende baantjescarrousel met het naar voren schuiven van oud-Kamerlid en ex-burgemeester van Nijmegen, momenteel onder andere, Eerste Kamerlid Tom de Graaf (60) naar voren te schuiven.

Of de actie van Alexander Pechtold en zijn vertrouwelingen op de valreep – al deze maand zou de benoeming bekend gemaakt worden – zal lukken, is de vraag.

Huisvriend

De binnenskamers gevolgde procedure, waarin ook huisvriend van Wouter Bos, lid van de Raad van Commissaris en qualitate qua van de selectiecommissie, Joop Wijn een cruciale rol lijkt te spelen, is “killing”. Bos was onder meer ceremoniemeester op de bruiloft van Joop Wijn… Vriendjespolitiek zou je dus met recht en reden kunnen vermoeden.

Zie hier, voldoende argumenten om de pré’s van Thom de Graaf nog eens te wegen om politieke ellende te voorkomen. Al gaan binnen de Raad van Commissarissen, waarvan enkele leden het spel meespeelden, ook andere stonden op. “:We moeten het “fris” houden, is de ingedaalde opvatting, volgens insiders. Fris, oftewel zonder politieke voorgeschiedenis.

Of dat “fris” gaat lukken is nog maar de vraag, omdat in de “slipstream” van het politieke gevecht om de Schiphol job, als nieuwe naam ook de naam van de CDA-er Arthur van Dijk al enige tijd rond zoemt… . De oud wethouder van de Haarlemmermeer, thans directeur van Transport en Logistiek Nederland, dropt zijn ambitie voor de job ongecensureerd in zijn relatiekring. In zijn voordeel kan worden aangevoerd, dat hij in elk geval de enige is van de tot nu toe vechtende politieke kandidaten de enige relatie heeft met transport en logistiek, nu eenmaal core business van wat luchtvaart heet.

Vaklieden

Jammer, dat vaklieden met echt kennis van zaken niet aan de orde zijn dr. ir. Paul Riemens. De oud-topman van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), bijvoorbeeld, is inmiddels enkele jaren geleden benoemd tot president-directeur van de RAI. Hij promoveerde op het onderwerp “Schiphol is groter dan Nederland” en zou veel van de problemen met vakmanschap kunnen aanpakken en oplossen.

Maar de puinhoop, die van de Schiphol Group achterblijft na het vertrek van Jos Nijhuis, bijgenaamd de Sloper van Schiphol, is geen aantrekkelijk klus om aan te pakken. Zeker niet na alle knoeierij, zich achter de schermen voltrok en die nu leidt tot een crisis rond Lelystad Airport, waaraan honderden miljoenen worden verspild met gesjoemel en een desastreus beleid. Het polder luchthaventje is immers eigendom van Schiphol Group. Je zult er als nieuwe topman maar mee worden opgezadeld….

Eerst maar tijd voor een Parlementaire Enquête, dunkt me! Om vast te stellen hoe zo lang, zonder ingrijpen van de commissarissen en aandeelhouders (Staat, alsmede Amsterdam en Rotterdam) zo desastreus met nationale belangen kon worden om gesprongen tot verbazing en ergernis van vrijwel de hele luchtvaartsector,

Misschien is het wel een idee om de oud-topman van Schiphol, Gerlach Cerfontaine, als ad interim CEO aan te stellen om eerst orde op zaken te stellen. Uiteindelijk is in de periode van de huidige topman zo’n beetje hele management aan de loop gegaan en zijn ervaren krachten vervangen door een “onervaren” staf. Zo kon van Schiphol, niet gehinderd door voldoende kennis van zaken, een trieste puinhoop worden gemaakt.

Tijd om met zo’n parlementair onderzoek de schuldige(n) aan te pakken, alvorens die met hoge koninklijke onderscheiding(en) in het niet niets kunnen verdwijnen.

 

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: